Päť megatrendov v logistike budúcnosti
Aké hlavné trendy ukazujú smer rozvoja pre poskytovateľov logistiky v priemysle, obchode a službách v horizonte piatich až desiatich rokov? A aké výzvy – aj príležitosti – z nich vyplývajú? Pozrime sa na megatrendy, na ktoré sa musí logistický sektor prispôsobiť.

Predvídať budúcnosť odvetvia a urobiť správne prognózy je najväčším úspechom každého oddelenia výskumu a vývoja. Z pohľadu spoločnosti DACHSER existuje päť kľúčových trendov, na ktoré sa musia odborníci na logistiku a riadenie dodávateľských reťazcov pripraviť – predovšetkým v strednej Európe, ale aj na celom svete.
Päť megatrendov, ktoré určujú smer maloobchodu a dodávateľských reťazcov v nadchádzajúcom desaťročí.
1 Generačná výmena
V dôsledku nižšej pôrodnosti a obmedzenej schopnosti prijímať migrantov sa veková štruktúra spoločnosti posúva smerom k vyššiemu veku, najmä v priemyselne rozvinutých krajinách. To vedie k čoraz akútnejšiemu nedostatku kvalifikovaných pracovníkov vo všetkých odvetviach hospodárstva. Zamestnanci si budú čoraz úspešnejšie presadzovať svoje predstavy o pracovných podmienkach a pracovnom prostredí. Spoločenské normy týkajúce sa práce a voľného času sú spochybňované. Stále viac odvetví hospodárstva nedokáže držať krok v boji o odborníkov a je nútených obmedzovať alebo automatizovať služby. Výroba sa zároveň ďalej automatizuje alebo presúva do iných ekonomík, čo ovplyvňuje hospodársky výkon jednotlivých krajín. Súčasne so starnutím spoločnosti rastie dopyt po tovaroch a službách prispôsobených starším ľuďom. Tieto a ďalšie dôsledky „generačnej výmeny“ majú zásadný dopad na logistiku, ktorá je založená na tokoch tovaru a vo veľkej miere stále na ľudskej práci.
„Výroba sa zároveň ďalej automatizuje alebo presúva do iných ekonomík, čo ovplyvňuje hospodársky výkon jednotlivých krajín.“
Andre Kranke, vedúci oddelenia Corporate Research & Development, DACHSER
2. Autonómne procesy
Algoritmy založené na umelej inteligencii čoraz viac umožňujú samostatne riadiť rôzne pracovné postupy a procesy – inteligentne a spoľahlivo, s minimálnym zapojením ľudí. Takzvaní AI asistenti a AI agenti dokážu navrhovať matematické riešenia problémov a priebežne ich zlepšovať na základe tréningových dát. Vďaka tomu dokážu robiť (predbežné) rozhodnutia s vysokou presnosťou, napríklad pri opakujúcich sa administratívnych úkonoch, nákupe drobných súčiastok, analýze dát či plánovaní procesov.
V logistike môžu AI asistenti a agenti spolupracovať s robotmi a vozidlami pri preprave tovaru.
Autonómne systémy tak predstavujú odpoveď na rastúci nedostatok kvalifikovaného personálu. Tí, ktorí vyvíjajú a ovládajú inteligentné AI nástroje, získajú automaticky väčší vplyv na dodávateľské reťazce.
„Tí, ktorí vyvíjajú a ovládajú inteligentné AI nástroje, získajú automaticky väčší vplyv na dodávateľské reťazce.“
Andre Kranke, vedúci oddelenia Corporate Research & Development, DACHSER
3. Plynulé digitálne podnikanie
Úplná a nepretržitá digitalizácia všetkých procesov je nevyhnutným základom pre inteligentnejšie a v konečnom dôsledku autonómnejšie riadenie obchodných a logistických tokov. Takzvané „no touch“ procesy umožňujú stále rýchlejší, efektívnejší a bezchybný prenos informácií a platieb. Identity osôb, inštitúcií a tovarov možno bezpečne a automaticky overiť a následne ich využiť v ďalších procesoch. Papierové dokumenty, manuálne zadávanie údajov, právne záväzné potvrdenia totožnosti či prejavy vôle osoby nahrádzajú komplexné digitálne platformy a využívanie digitalizačných metód, ako je open source alebo citizen development. Databázové štruktúry, ktoré umožňujú rýchlejší a jednoduchší prístup k informáciám, sa stávajú základom obchodného úspechu. Len tí, ktorí zvládnu nepretržité, bezšvové digitálne procesy, budú schopní zostať na trhu.
4. Zelená ekonomika
Najmä v oblasti klimatických opatrení pribúda čoraz viac regulácií a právnych požiadaviek, ktoré motivujú alebo dokonca nútia podniky meniť svoje obchodné modely smerom k ekologickejším a udržateľným konceptom. Okrem toho mnohé veľké spoločnosti, najmä so sídlom v Európskej únii, požadujú od svojich dodávateľov a poskytovateľov služieb, aby sa aktívne venovali ochrane životného prostredia a klimatickým opatreniam a aby o tom predkladali dôkazy. Logistické odvetvie zároveň pokračuje v plnení cieľov uhlíkovej neutrality v doprave. Spoločnosti, ktoré ponúknu riešenia pre tieto a ďalšie požiadavky na udržateľnosť, si udržia alebo dokonca posilnia svoje postavenie na trhu – najmä ak to dokážu poskytovať bez dodatočných nákladov alebo s preukázateľnými výsledkami.
5. Odolnosť dodávateľských reťazcov
Logistické spoločnosti sa musia vedieť prispôsobiť neočakávaným krátkodobým narušeniam, ale aj dlhodobejším štrukturálnym zmenám. Ide napríklad o stále častejšie extrémne poveternostné javy spôsobené globálnym otepľovaním, ktoré ničia dopravnú infraštruktúru. Alebo o námorné, letecké a pozemné trasy, ktoré sa v dôsledku ozbrojených konfliktov a terorizmu stávajú neprejazdnými, ako aj o očakávané či neočakávané zmeny v tokoch tovaru v dôsledku sankcií, ciel alebo strategického preusporiadania obchodných vzťahov. Len spoločnosti, ktoré dokážu navrhovať a realizovať odolné logistické koncepty, budú schopné fungovať úspešne.
„Len spoločnosti, ktoré dokážu navrhovať a realizovať odolné logistické koncepty, budú schopné fungovať úspešne.“
Andre Kranke, vedúci oddelenia Corporate Research & Development, DACHSER

Spoločne formujeme budúcnosť
Ako inovatívny logistický partner sa DACHSER pripravuje na tieto a ďalšie zmeny – samostatne aj v spolupráci s partnermi. Platí totiž stále výrok bývalého nemeckého kancelára Willyho Brandta:
„Najlepší spôsob, ako predpovedať budúcnosť, je formovať ju.“