Ako DACHSER mení pravidlá poistenia zásielok: vlastná poisťovňa, nulová spoluúčasť a istota pre klientov
Poistenie zásielok je často podceňovaná téma, no môže rozhodnúť, či sa z nepredvídanej udalosti stane len drobná komplikácia alebo fatálna finančná strata. O tom, ako funguje poistenie priamo v sieti DACHSER bez zapojenia tretích strán, sme sa rozprávali s Katarínou Kozárovou, Claims and Insurance Specialist, DACHSER Slovakia.
DACHSER sa rozhodol zriadiť vlastnú poisťovňu namiesto využívania produktov externých poisťovní. Môžete vysvetliť, aké faktory stáli za týmto strategickým rozhodnutím a prečo tento model predstavuje významnú konkurenčnú výhodu oproti štandardným riešeniam na trhu?
Hlavným dôvodom je, že DACHSER chce mať plnú kontrolu nad poistnými službami, ktoré poskytuje svojim klientom, a tým pádom úplnú transparentnosť a flexibilitu v prípade poistných udalostí. Naša poisťovňa v Dánsku funguje výhradne pre potreby siete DACHSER a pokrýva riziká vo všetkých druhoch dopravy – cestnej, leteckej, železničnej aj námornej. Tento model umožňuje prispôsobiť poistenie presne špecifickým logistickým potrebám klienta a zároveň garantovať, že proces vybavenia nárokov bude maximálne efektívny a transparentný. Na rozdiel od externých poisťovní, ktoré môžu mať motiváciu šetriť na plnení, DACHSER nemá žiadny ekonomický záujem na tom, aby poistenie bolo komplikované. Naším hlavným cieľom je dlhodobý vzťah so zákazníkom a istota, že klient nebude pri škodovej udalosti stáť sám.
Mnohé spoločnosti sa spoliehajú na zákonné krytie podľa medzinárodného dohovoru CMR. Môžete objasniť, v čom spočívajú jeho limity a prečo môže byť toto štandardné krytie nedostatočné pre moderné obchodné operácie?
Zákonné krytie podľa CMR poskytuje dopravcovi zodpovednosť približne do 10 eur na kilogram hmotnosti zásielky, maximálne však 20 000 XDR t.j. cca 23 440 EUR na jeden škodový prípad. To znamená, že pri preprave tovaru s vyššou hodnotou – napríklad elektroniky alebo priemyselných komponentov v hodnote stoviek tisíc eur – zákonné krytie pokryje len zlomok skutočnej hodnoty. Pre klientov, kde aj malé poškodenie môže mať zásadný finančný dopad alebo narušiť výrobný proces, je preto štandardné krytie často nedostatočné. Pripoistenie DACHSER umožňuje klientom pokryť celú hodnotu zásielky a tým zabezpečiť, že riziká spojené s prepravou neohrozia finančnú stabilitu alebo plynulosť ich podnikania.
DACHSER ponúka poistenie bez spoluúčasti. Môžete podrobnejšie vysvetliť, aké benefity z toho majú klienti a prečo je to významná konkurenčná výhoda?
Naše poistenie má nulovú spoluúčasť, čo znamená, že klient nemusí riešiť, koľko mu poisťovňa odráta, všetky oprávnené náklady uhradíme v plnej výške. Tento prístup výrazne znižuje administratívnu záťaž a eliminuje komplikácie spojené s vyhodnocovaním spoluúčasti, ktoré sú bežné pri komerčných poistkách. Zákazník tak získa absolútnu istotu, že ak nastane škodová udalosť, nebude musieť doplácať ani riešiť spory o výšku odškodnenia. Pre firmy, ktoré často prepravujú hodnotný tovar, je to zásadná výhoda a konkurenčný benefit, ktorý nemajú pri štandardných externých poistkách.
Preprava vždy nesie riziko – nehody, živelná pohroma, ľudský faktor.
Aké sú náklady na poistenie zásielok v rámci siete DACHSER?
Cena poistného je veľmi priaznivá – vo väčšine prípadov tvorí len zlomok jedného percenta hodnoty zásielky, takže pre firmy predstavuje zanedbateľný náklad v porovnaní s rizikami, ktoré podstupujú. Navyše, DACHSER ponúka možnosť automatického plošného poistenia všetkých zásielok. Ak si klient aktivuje túto službu, získa ešte výhodnejšiu sadzbu než pri individuálnom poistení každej zásielky zvlášť. Pre spoločnosti, ktoré pravidelne prepravujú hodnotný alebo citlivý tovar, je to ekonomicky aj administratívne optimálne riešenie – šetrí čas, znižuje byrokraciu a zároveň minimalizuje náklady.
Je dôležité zdôrazniť, že biznis model DACHSER je postavený na logistike, nie na poistkách. Poistenie slúži výhradne na ochranu klientov a budovanie dôveryhodného dlhodobého partnerstva. Všetky kroky – od nahlásenia škody až po plné vyplatenie – prebiehajú transparentne a rýchlo, pretože naším primárnym cieľom je spokojný klient, nie jednorazový finančný zisk.
Môžete vysvetliť, aké riziká poistenie DACHSER pokrýva počas celej prepravy?
Naše poistenie funguje modelom „od dverí k dverám“, čo znamená, že kryje celý proces prepravy od naloženia zásielky u odosielateľa až po doručenie príjemcovi. Poistenie sa vzťahuje nielen na poškodenie alebo stratu, ale aj na neočakávané situácie, ako sú dopravné nehody, omeškania spôsobené vonkajšími okolnosťami alebo iné nepríjemnosti, ktoré môžu vzniknúť počas prepravy. Jedinou zodpovednosťou odosielateľa zostáva vyhovujúce balenie so zreteľom na povahu tovaru – ak je obal nedostatočný, napríklad krehké sklo zabalené len do fólie, môže to ovplyvniť nárok na poistné plnenie.
Ktoré typy klientov najčastejšie využívajú poistenie DACHSER a prečo?
Najčastejšie sú to spoločnosti, ktoré prepravujú hodnotný alebo citlivý tovar – elektroniku, IT komponenty či zariadenia, kde aj malé poškodenie môže znamenať totálnu škodu. Typickým príkladom sú servery so špeciálnym bezpečnostným štítkom – ak dôjde k nesprávnemu nakloneniu alebo otrasu, štítok signalizuje poškodenie a tovar sa stáva nepoužiteľným. Ide teda najmä o výrobcov a distribútorov veľkých a hodnotných zásielok, ale aj o exportérov a importérov, pre ktorých je pri medzinárodnej preprave riziko straty či poškodenia zásadne vyššie.
Preprava vždy nesie riziko – nehody, živelná pohroma, ľudský faktor. Základné zákonné krytie ochraňuje dopravcu, nie zákazníka. Väčšina klientov uzatvára poistenie až po tom, čo sa im stane nepríjemná skúsenosť so stratou alebo poškodením zásielky – a vtedy je už neskoro. Situácie pritom vôbec nesúvisia s konfliktami, pandémiou alebo pirátstvom – väčšina škôd sa stáva počas bežnej prepravy. Poistenie DACHSER je relatívne malá investícia, ktorá môže zachrániť veľa. Preto je rozumné myslieť na poistenie preventívne a uzatvoriť ho skôr ako nastane prvá škodová udalosť. V konečnom dôsledku platí, že poistné je pevne stanovené a kalkulované, ale škoda nie. Nie je možné predvídať jej vznik a výšku.