Humanoidné roboty v logistike: sci-fi dnes, realita zajtra?
Humanoidné roboty boli dlhodobo považované za víziu budúcnosti. Prvé praktické skúsenosti však ukazujú, že technológia by mohla byť v strednodobom horizonte využiteľná aj v logistike.
Humanoidná robotika sa týka robotov, ktoré sú modelované podľa ľudského tela, čo sa týka tvaru aj pohybu – typicky majú dve ruky, dve nohy, trup a hlavu. Sú navrhnuté tak, aby vykonávali úlohy v prostredí, ktoré je určené pre ľudí. Ich senzory im umožňujú do určitej miery vidieť, počuť a dotýkať sa, zatiaľ čo softvér umožňuje interakciu a učenie.
Okrem toho existuje aj antropomorfická robotika, ktorá sa viac zameriava na jednotlivé sociálne charakteristiky, teda roboty s vybranými ľudskými alebo zvieracími znakmi, ako sú tvár, končatiny alebo emocionálne správanie. Takéto prvky sú obzvlášť dôležité pre aplikácie v ošetrovateľstve alebo v pohostinstve.
Ľudsky vyzerajúce roboty: USA a Ázia vedú vo vývoji
Prototypy humanoidných robotov sú už schopné vykonávať zložité pohyby, ako je beh, skákanie a pohyb po nerovnom teréne. Pôsobivo to demonštruje, ako sa technológia v posledných rokoch posunula dopredu. Okrem toho sa „humanoidy“ stávajú čoraz zručnejšími v rozpoznávaní reči a gest, analýze výrazu tváre a vykonávaní jednoduchých úloh, ako je uchopenie predmetov alebo triedenie kontajnerov v definovanom prostredí.
Známe modely, ako napríklad „Atlas“ od Boston Dynamics, „Digit“ od Agility Robotics a „Figure 01“ od Figure, sa pohybujú po dvoch nohách, majú dve ruky s jednoduchou uchopovacou rukou a sú navrhnuté pre použitie v priemyselnom prostredí. „Humanoidy“ od týchto amerických dodávateľov vážia medzi 50 a 70 kilogramami, majú výšku od 1,50 do 1,75 metra a dokážu chodiť rýchlosťou 5 kilometrov za hodinu. Ich prevádzková doba je momentálne až jednu hodinu, no táto sa bude naďalej zvyšovať. Väčšina dodávateľov na tomto rýchlo rastúcom trhu pochádza z USA, Číny, Indie a Južnej Kórey. Ako jeden z mála nemeckých a európskych dodávateľov sa snaží udržať krok s globálnym trhom spoločnosť Neura Robotics zo štátu Bádensko-Württembersko so svojím modelom „4NE1“.
V budúcnosti by sa humanoidné roboty mali vedieť veľmi flexibilne prispôsobiť meniacim sa úlohám – bez zložitého programovania alebo zásahov do infraštruktúry. Potom by mohli byť využité v existujúcom logistickom prostredí, kde pracujú aj ľudia, pri úlohách ako zdvíhanie, triedenie alebo vykladanie.
„Prototypy humanoidných robotov sú už schopné vykonávať zložité pohyby, ako je beh, skákanie a pohyb po nerovnom teréne.“
Andre Kranke, vedúci výskumu a vývoja spoločnosti DACHSER
Napriek pôsobivému pokroku však humanoidné roboty čelia trom kľúčovým technickým výzvam:
- Mobilita a rovnováha: Chôdza vzpriamene vyžaduje zložité stabilizačné mechanizmy, aby sa zabránilo pádom – obzvlášť v neznámom prostredí.
- Zdroj energie: Životnosť batérie je momentálne obmedzená. Cieľom je aspoň štyri až päť hodín prevádzky s rýchlym nabíjaním.
- Senzory a softvér: Kombinácia umelej inteligencie, senzorov a riadiacich systémov musí byť ďalej vylepšená, aby umožnila spoľahlivú a autonómnu interakciu s ľuďmi. Ďalšou veľkou výzvou je „citlivosť“, napríklad schopnosť bezpečne uchopiť jemné predmety.
Aj nákupné a prevádzkové náklady sú stále prekážkou. Vysoké náklady na materiál a vývoj robia humanoidné roboty ekonomicky nepriaznivé pre mnohé aplikácie. Hromadná výroba by však mohla v nasledujúcich rokoch výrazne znížiť investičné náklady. Analytici očakávajú, že humanoidné roboty sa budú od roku 2030 čoraz častejšie využívať v logistike, najmä v oblastiach s vysokým nedostatkom personálu a ergonomicky náročnými úlohami. Technologický pokrok v oblasti AI, senzorov a hardvéru by mohol tento vývoj ešte podporiť. „Analytici očakávajú, že humanoidné roboty sa budú od roku 2030 čoraz častejšie využívať v logistike.“ Andre Kranke, vedúci výskumu a vývoja spoločnosti DACHSER
Otázky akceptácie a efektivity
Okrem ekonomickej efektivity a technickej funkčnosti budú dva ďalšie aspekty určovať, či sa humanoidné roboty skutočne dostanú do logistiky:
- Po prvé, ľudskí kolegovia musia byť presvedčení o tom, že budúci spolupráca s ľudsky vyzerajúcimi strojmi je bezpečná. Napríklad humanoidný robot nesmie nikdy pôsobiť hrozivo na ľudí kvôli svojej veľkosti, hlasu alebo pohybom.
- A po druhé, čo by sa malo vždy najprv zodpovedať: Dá sa daná úloha vykonať oveľa efektívnejšie pomocou bežnej robotiky a automatizácie? Má zmysel použitie ľudsky vyzerajúceho stroja?
Existuje ešte mnoho otázok, ktoré budú musieť byť v nasledujúcich rokoch skúmané a overené v praxi, no humanoidné roboty by sa mohli v dohľadnej budúcnosti dostať do sveta práce a logistiky.