Optimalizácia času prepravy: od dverí k dverám v európskej logistike
Doba prepravy alebo dodacia lehota predstavuje z pohľadu zákazníkov kľúčový faktor logistiky. V tejto časti série DACHSER Knowledge Library si pripomenieme, prečo kuriéri DACHSER-u v niektorých mestách doručujú zásielky na bicykloch, koľko dní trvá, kým sa zásielka dostane zo Slovenska do Španielska, a prečo dopravné zápchy na diaľniciach nie sú až takým problémom – minimálne nie pre dobre nastavenú logistiku.

Kamióny DACHSER vyrážajú zo slovenských pobočiek každý deň v presne stanovenom čase do vybraných európskych destinácií – tieto linky majú fixné časy odchodov a príchodov, čo umožňuje presné plánovanie tranzitného času. DACHSER Lozorno, ako jeden z troch Eurohubov v rámci siete DACHSER, poskytuje na Slovensku 46 denných exportných liniek a 76 importných denných zberných liniek, čo je násobne viac ako ponúka konkurencia.
Kontrolovaná rýchlosť
Pojmy ako doba prepravy alebo dodacia lehota nemajú v logistike jednotnú definíciu. Poskytovatelia služieb často označujú len čas medzi svojimi terminálmi alebo pobočkami, pričom nezohľadňujú poslednú fázu doručenia – doručenie konečnému príjemcovi, ktoré môže pridať ďalší deň, aj v rámci jednej krajiny. Pri žiadosti o cenovú ponuku by mal zákazník najskôr porovnať samotný čas prepravy a následne sa informovať, čo všetko je v nej zahrnuté. Riešenie, ktoré sa na prvý pohľad zdá kratšie, nemusí byť v realite efektívnejšie. V prípade spoločnosti DACHSER zahŕňa čas prepravy všetky fázy logistického procesu, pretože tovar je doručovaný priamo od dverí k dverám vďaka rozsiahlej logistickej sieti. V niektorých veľkých mestách, kde je vjazd motorových vozidiel obmedzený z dôvodu ochrany životného prostredia alebo ochrany pamiatok, DACHSER realizuje doručovanie tzv. poslednej míle pomocou nákladných bicyklov s elektrickou asistenciou, ktoré unesú až 250 kilogramov. Doručovanie od dverí k dverám zároveň znamená, že celý proces je kontrolovaný – prebieha podľa jednotných štandardov, cez rovnaký IT systém a s rovnakou úrovňou zodpovednosti.
Podľa expertov spoločnosti DACHSER smeruje väčšina zásielok zo Slovenska do prihraničných oblastí susedných krajín: do Česka, do Maďarska či do Poľska, kde je tranzitný čas spravidla len jeden deň. Častými cieľmi sú aj Nemecko a Holandsko, kam zásielky dorazia v priemere do dvoch dní, do Španielska to trvá približne 4 dní. Do východoeurópskych a balkánskych krajín ako Bulharsko, Srbsko či Rumunsko sa tovar dostane maximálne do dvoch dní, a to tak veľkými, ako aj menšími kamiónmi.
Riadený rozvrh
Takto presné načasovanie funguje len pri dodržiavaní harmonogramu – pri každodenných odchodoch musí tovar doraziť na pobočku DACHSER pred stanoveným časom odchodu kamiónov. Len tak sa dá zabezpečiť včasné doručenie. Zásielky, ktoré dorazia neskôr, budú odoslané až nasledujúci deň, čo môže značne ovplyvniť čas doručenia. Doprava prebieha s hodinovou presnosťou. Zaujímavosťou je, že meškania zásielok sú často spôsobené inými faktormi, než by sa mohlo zdať. Dopravné zápchy v okolí veľkých miest alebo preplnené diaľnice predstavujú komplikácie pre bežných vodičov, no operátori logistiky s nimi rátajú pri výpočtoch prepravných časov. Samozrejme, mimoriadne udalosti môžu spôsobiť oneskorenia – dopravným nehodám či extrémnym poveternostným podmienkam sa nie vždy dá vyhnúť a postihujú všetkých účastníkov cestnej premávky rovnako.