"Logistika mi otvorila dvere do sveta"

Robert Erni, Chief Financial Officer v spoločnosti DACHSER

Od januára 2021 vedie Robert Erni finančné, právne a daňové oddelenie (FLT) spoločnosti DACHSER ako finančný riaditeľ. Počas jeho dlhoročnej kariéry v logistickom odvetví sa na jeho kariére najviac podieľali početné medzinárodné stáže. Pomohli mu rozvinúť štýl riadenia založený na kompetencii a blízkosti. Je pre neho dôležité, aby sa správal ako rovný s rovným. V tomto rozhovore Erni hovorí o tom, prečo si vybral spoločnosť DACHSER, aké sú jeho kariérne ambície a ako vidí svoju úlohu v tíme výkonnej rady DACHSER.

Úctyhodná takmer 30-ročná kariéra na zodpovedných pozíciách v logistike so zastávkami na štyroch kontinentoch. Ako sa zrodila vaša cesta k logistike?

Prvé roky svojho života som prežil v malej švajčiarskej dedinke, ktorá má len 350 obyvateľov. Asi preto som vždy túžil vidieť svet. Po skončení štúdia som zámerne hľadal spoločnosti, ktoré by mi veľmi rýchlo poskytli možnosť pracovať v zahraničí. Logistika bola ideálna oblasť, aj keď som o nej vtedy veľa nevedel. Vtedy, v roku 1992, sa globalizácia ešte len začínala. Všetko bolo ešte v plienkach a to ma fascinovalo. Chcel som ísť do zahraničia, chcel som spoznať cudzie kultúry a ľudí. To bol môj motor a logistika mi otvorila dvere do sveta. Čím dlhšie som v tomto odvetví pracoval, tým viac som si uvedomoval, aké je mimoriadne dynamické. Musíte sa neustále prispôsobovať novým podmienkam na trhu, potrebám zákazníkov a prebiehajúcej globalizácii. To ma oslovuje aj dnes.

Čo vás prilákalo do spoločnosti DACHSER a ako ste sa k nej dostali?

Vedel som o spoločnosti DACHSER ako o úspešnej rodinnej firme a prišiel som s ňou do kontaktu. Plusom pre mňa bolo určite dlhodobé a udržateľné strategické plánovanie spoločnosti DACHSER; viem o konflikte záujmov s krátkodobými investormi v kótovaných spoločnostiach. V spoločnosti DACHSER som našiel spoločnosť, ktorá spĺňa moje predstavy o kultúre a hodnotách a ktorá myslí dlhodobo. Mám pocit, že tu mám čo ponúknuť ako človek.

Akú úlohu v súčasnosti zohráva finančný riaditeľ v tíme výkonnej rady?

Určite môžem prispieť podnetmi na zamyslenie a skúsenosťami z mojej medzinárodnej kariéry. Zároveň mám vždy pohľad zvonku. Som akýmsi zrkadlom, ktoré odráža, čo sa mi v mojej kariére podarilo a čo nie. Dáva nám to niečo hmatateľné, s čím sa môžeme popasovať, a prináša to spôsob uvažovania o tom, ako by mohlo vyzerať riešenie v DACHSER. Mojím zámerom nie je urobiť zo spoločnosti DACHSER inú spoločnosť. Existuje dobrý dôvod, prečo je systém DACHSER taký úspešný, a nie je dôvod ho rušiť. Pre nás, ako výkonný tím je tento dlhodobý úspech výsadou, ktorá nám umožňuje identifikovať nové oblasti, na ktoré sa chceme zamerať.

Rozhovor s: Robert Erni

Od Januára 2021, Robert Erni pôsobí v DACHSERi ako CFO.

Čo robí dobrého finančného riaditeľa dobrým?

Do svojej práce vždy vnášam svoju osobnosť a charakter. Vážim si dôveru, úprimnosť a autentickosť. Som veľmi otvorená a priama a veľa očakávam, ak ide o odborné vedomosti. Okrem toho, nevnímam svoju úlohu a úlohu svojho tímu len ako zaznamenávanie čísel a ich sčítavanie. Chceme a musíme poskytovať podporu podniku a byť veľmi blízko k prevádzkovým funkciám.

Okrem toho má dobrý finančný riaditeľ odborné aj sociálne zručnosti. Počas celej svojej kariéry som si rozširoval vedomosti vo všetkých oblastiach a sám som pracoval na takmer všetkých pozíciách, ktoré môžete v spoločnosti FLT nájsť. Nenarodil som sa ako finančný riaditeľ a ani som ním nechcel byť. Vždy som sa však zaujímal, bol som zvedavý a ambiciózny. Počas prvých dvadsiatich rokov mojej kariéry som menil pozíciu takmer každé dva roky, hoci vždy v rámci tej istej spoločnosti. Často som tiež prijímal prácu, ktorú iní nechceli, v krajinách, ktoré neboli pre "expaty" veľmi atraktívne. Tak som sa osvedčil a postúpil na vyššiu pozíciu.

Môžete podrobnejšie opísať svoje skúsenosti zo zahraničia?

Moja prvá stáž bola v Hongkongu. Chcel som spoznať cudziu kultúru. Pomerne rýchlo som však zažil rozčarovanie, pretože Hongkong bol veľmi západný a žila tam veľká komunita emigrantov. Nenašiel som tam dobrodružstvo, ktoré som hľadal. Úlohou bolo založiť pobočku v Dillí. Mojím hlavným cieľom bolo udržať infraštruktúru v prevádzke. Výzvou bol aj nábor. V tom čase v Indii takmer neexistovali odborníci v oblasti logistiky. Potom som skončil v Argentíne a po takmer piatich rokoch ma poslali do USA, aby som uskutočnil významnú akvizíciu. Nakoniec som sa vrátil do sídla spoločnosti vo Švajčiarsku, odkiaľ ma už nikdy nepustili.

Pandémia koronavírusu určite vzala radosť z cestovania a muselo byť veľmi náročné nastúpiť do spoločnosti v tomto období, najmä ako člen výkonnej rady počas výluky. Aké bolo vaše doterajšie pôsobenie v DACHSERi?

Samozrejme, pre všetkých to bolo nové územie a všetci sme museli pružne reagovať. Najmä ak ide o zamestnancov, naozaj pred nimi skláňam klobúk. Všetci sa rýchlo prispôsobili novej pracovnej situácii a odvádzajú skvelú prácu. Osobne vidím, že stretnutia cez Webex sú pohodlné, ale veľmi mi chýba osobný kontakt.

Môj štýl riadenia je založený na blízkosti. Chcem si dať kávu so svojím tímom a porozprávať sa o veciach, ktoré nesúvisia s prácou, spoznať ľudí na svojom oddelení a v DACHSERi. Robiť to digitálne je naozaj ťažké. Preto som sa nedávno cestou zo Švajčiarska do Kemptenu rozhodol improvizovane zastaviť vo švajčiarskej kancelárii v Regensdorfe a pozdraviť sa. Je pre mňa dôležité byť na tomto mieste, stretávať sa s ľuďmi a vidieť obchod z prvého radu. Hneď, ako to situácia dovolí, určite sa opäť zameriam na osobné stretnutia a teším sa na to.

Ďakujeme za rozhovor.

Kontakt Lenka Balcova